Trollingvänner som följer min blogg

Besök Scandinavian Trollingforum, klicka på loggan

20 okt. 2012

Is it possible?








Skulle idag testa Suzuki Marins nya fyrabladiga propellrar.
Riggade i ordning båten, peppad och sugen på att lägga en heldag på sjön, tyvärr en kortvarig glädje.

Åkte ut från hamnen och kände nästan omedelbart att något var fel med styrningen. Det gick lättare och lättare att vrida på ratten, och jag förstod omedelbart att styrsystemet höll på att tömmas på olja.
När jag lade till hamnen så gick det i stort sett inte att styra alls, systemet var tom på olja......
Kollade runt lite och hittade en stor pöl olja under AP pumpen.
Åkte hem med bilen och hämtade fem liter olja, fyllde på olja och började leta fel.
Fick hjälp av flickvännen att vrida på ratten medan jag kollade för att hitta läckan.

Mycket förvånad blev jag när jag hittade en sprucken mässingövergång mellan hydraulpumpen och sea star styrningen.
Jag monterade styrningen två år sedan, inga problem alls tills nu när övergången plötsligt har en spricka.
Min enda förklaring är att sprickan uppstod under monteringen, men att wurths hydraultätgojjs har lyckats hålla detta lågtryck hydraulsystem från att läcka.
Va tror ni?
Det kan givetvis vara så att sprickan kommit i efterhand, men hela systemet har lågt tryck, är i stort sett vibrationsfritt och har inga rörliga mekaniska delar som kan orsaka en spricka.

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. Måste varit produktionsfel, det kan ju knappast vara så att den blivit nött av att båten använts mycket!

    SvaraRadera
  2. Spänningskorrision, mässing kan spricka så efter en tid. Ovanligt men det händer.

    SvaraRadera
  3. Just dom kopplingarna kan vara känsliga för kyla/ värme/ kyla och så! Min far e rörmockare och drar man dom för hårt så är det spänningar i dom! Då klarar dom inte temp skiftningar lika bra som normalt åtdragna! tex går trögt och max ett kvarts varv till! Sen får du starta och möjligen dra åt mer.... Koppar och mässing är spröda metaller! Tål inte för hårt drag i gängor! Men kan klara extremt mkt tryck i rör..... Hoppas det hjälpte dig.......

    SvaraRadera

Loading...

Följ min TRUE HEADING CTRX CARBON + AIS online på kartan.

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP